Страница 1 от 1

Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Май 2010, 00:13
от dimi_dimi
Когато на управителя се заплаща, това е доход,който след като изтече календарната година трябва да се декларира нали ? По кой член е декларацията, има ли намаление за направени разходи ,както при наема например в размер на 25 % и освен тази декларация, трябва ли да се представи служебна бележка от работодателя по трудово правоотношение ?

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 14 Май 2010, 18:33
от prnedev
Много готин въпрос и практика до момента няма ;-) Ако питате мен, най-добре е да изпратите писмено запитване до НАП. Все пак те се водят компетентния орган, а и тука работата май ще отиде много до "псувни", особено

Иначе за упражнението можем да спретнем нещо и тук. Според мен това са доходи от трудови правоотношения - съгласно параграф 1 т.26 "д" от допълнителните разпоредби на ЗДДФЛ, съответно задължение за подаване на годишна данъчна декларация няма.

Осигуровките ще са на основание чл.4 ал.1 т.8 от КСО - лица, упражняващи трудова дейност и получаващи доходи на изборни длъжности, и т.н.,
Само не мога нещо да си харесам основата върху която ще се дължат начислените платени, неплатени или неначислени осигуровки... ама като че ли клоня на основа 422 лв (Дейности на домакинства като работодатели).

По интересния въпрос е "кой е платеца" на този доход ;-)
И докато при сдружението на собствениците работата е ясна - отделно юридическо лице си е, и от това следва служебната регистрация в данъчното по реда на ДОПК (чл.82 ал.4), като данъчните ще си направят служебната проверка с общинския регистър или каквото там се пада.

Въпроса е до другата форма - "Общото събрание на етажната собственост". Тъй като нямам представа, не съм чувал, пък и не ме е интересувало до момента дали то се вписва в някакъв общински регистър, и приема че не, то работата става дебела, още повече, че данъчните закони и КСО не са предвидили изрично "приравняване" на това Общо събрание като юридическо лице.
И в този случай всеки съсобственик трябва да прескочи до Агенцията по вписванията и да си извади регистрация по Закона за регистър Булстат - основание чл.3 ал.1 т.11, и всеки съсобственик да превежда полагащата му се част от данъка и осигуровките по сметките на данъчното. И особено весело става, когато етажната собственост е от 20 - 30 апартамента, и всеки плаща примерно по 20 лв заплата ;-)))

Та... в случая ще е много по... политкоректно да го кажем... да се плаща в пликче, под масата и т.н. :-)

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 20 Май 2010, 08:23
от vanina65
Много чист вариант по казуса е издаването на фактура на стойност -възнаграждението на управителя от Ваша фирма /ако разполагате с такава/или ползване на друга близка до вас фирма.Вие можете да уредите отношенията си с фирмата чрез много варианти на договори.Успех!

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 06 Юни 2010, 15:53
от nespokox
КСО - Осигурени лица...чл.4 ал.3 т.5 - "...лицата, които полагат труд без трудово правоотношение и получават месечно възнаграждение, равно или над една минимална работна заплата, след намаляването му с разходите за дейността, ако не са осигурени на друго основание през съответния месец;"
Управителите на етажна собственост/според цитата/не попадат ли в категорията "неосигурени лица"?

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 06 Юни 2010, 22:46
от kontrol
Мда, ако някак си не го закараме към "извънтрудови правоотношения" по чл. 29, съотв. § 1 т. 30, става съвсем мътна и кървава.
Ако някак си стане, ще минем и по чл. 4 ал. 3, т. 6 КСО.
dimi_dimi написа:трябва ли да се представи служебна бележка от работодателя по трудово правоотношение ?

И в такъв случай, пак би трябвало - от основния работодател.

Здравните вноски ще са върху сумата от доходите.
~~~~~~~~
Обаче с този граждански договор бихме противоречали на чл. 1 ал. ІІ КТ, който дава възможност за възникване на трудово правоотношение по избор (чл. 83) при каквато искаш продължителност (чл. 114). Но да приемем, че има специален ред, който изключва КТ, пък и на кой му пука.

Но не виждам как да отречем, че има избор (макар и несъщински), че се извършва по закон. Единствено, длъжността не е свързана непременно с получаване на доходи, но такова изискване и няма.

~~~~~~~~~~~
Иначе етажните собствености (засега) се регистрират в общината/ района - чл. 44 ЗУЕС. Но това е за целите на благоустройството и сигурността главно.

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010, 17:30
от prnedev
Ами аз се поизлигавих малко и пратих на данъчните тази питанка преди десетина дена ;-)) Много ми е любопитно какво ще ми отговорят ;-)
Още повече Плевнелиев като умува да има задължително възнаграждение, за да "се стимулират хората, занимаващи се с обществена дейност" :mrgreen:

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010, 20:43
от kontrol
Не съм обърнал внимание, че темата е стара.

Ами проблемът май може да се реши само по законодателен път, ако не държат във всички ЕтС да се плаща под масата (във Варна ЕтС са 13 000, не видях данни за страната).

Иначе вариантът на Ванина65 наистина, въпреки врътките, е по-осъществим: ОС избира управител собственика г-н Х + да се възложат част от дейностите на фирмата У; Х като управител сключва договор с "пишман фасилити мениджъра" У; Х става служител на У, събира парите от нейно име, а У му плаща възнаграждения.

Дали в ТД НАП четат този форум? Да не си видиш мнението копи-пейстнато в отговора им. :twisted:

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 07 Юни 2010, 23:37
от prnedev
Хихихих, ми ще видим ;-)))
Между другото, същата история е и с музикалните групи, хорове, ансамбли и т.н. - регистрират се в Министерство на културата, диригента прибира парите и дава там на когото колкото се полага, пък счетито да му мисли как трябва да изкара сметки за изплатени суми на всички :lol: Работата там е, че не са толкова чести тези ситуации, ама с етажната собственост ще стане ад, ако не пипнат по-сериозно.

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 08 Фев 2011, 02:06
от kontrol
Има ли резултат :?:

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 10 Фев 2011, 20:44
от prnedev
Резултат от данъчните ли? Не ми отговориха изобщо :-)

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 10 Фев 2011, 21:09
от kontrol
Въх, надежди.
Вярвам, че си попитал по обичайния (надлежния) за това ред.

Погледни ако искаш и тук.

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 10 Фев 2011, 21:16
от prnedev
О, да ;-))) Електронни подписи, както си трябва :-)
Но това документче от време на време го забравят
http://portal.nap.bg/files/file_downloa ... oc_id=1681
Ама ще взема да им пратя пак едно писъмце ;-))))

Иначе за наемите, по другата тема - Сметка за изплатени суми... какво да се прави...

Re: Деклариране дохода на управител на етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Фев 2011, 23:21
от toni_sf
:D Аз съм сигурен,че скоро няма да получите отговор на Вашето запитване ,защото в НАП не са запознати със ЗУЕС , :D защото в закона е направен така ,че да се замислят тези които управляват затворен тип комплекс или когато се създаде сдружение на собствениците. :D И съм сигурен,че ще има след време много запитвания от собственици които живеят в затворен тип комплекс и където са подписали договор с инвеститора и са си направили сдружение как да се отърват от цицането .И друг майтап ако НАП тръгнат по всеки блок да събират протоколите от ОС и да гледат решенията им дали Управителя получава 20 или 2000лв на месец . :wink: Някой много ще бъдат поизпотени.