Re: ЗАКОН ЗА ЧЕРНОМОРСКОТО КРАЙБРЕЖИЕ
Публикувано на:
17 Авг 2004, 12:08
от невъзможен
А това е:
Проект!
ЗАКОН ЗА ЧЕРНОМОРСКОТО КРАЙБРЕЖИЕ
ГЛАВА ПЪРВА
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1.(1) С този закон се уреждат обществените отношения, свързани с балансираното , устойчивото развитие и устройството на Черноморското крайбрежие.
(2) Законът не се прилага за пристанищата .
Чл. 2. (1) Основните цели на закона са:
1. балансираното развитие на Черноморското крайбрежие;
2. комплексното устройство на крайбрежната територия;
3. рационалното използване, съхраняване и опазване на природните ресурси;
4. предотвратяване и намаляване замърсяването на територията и акваторията;
5. защитата на морския бряг от абразия, свлачищни процеси и ерозия;
6. възстановяване и опазване на естествения ландшафт и културно-историческо наследство.
(2) За постигане на целите по ал. 1 с този закон се определят:
1. териториалния обхват на крайбрежната плажна ивица;
2. изискванията, правилата и нормите за устройство, ползване и опазване на крайбрежните зони;
3. правомощията и координацията на дейността на централните и местните органи на изпълнителната власт при осъществяване на държавната политика за черноморското крайбрежие и взаимоотношенията им с физическите и юридическите лица – собственици, ползватели и концесионери на имоти, обекти, територии и акватории, както и с неправителствените организации
Чл.3. Черноморското крайбрежие обхваща:
1. територията на всички общини, граничещи с Черно море и с вътрешните, свързани с морето езера, съгласно Приложение № 1;
2. частта от акваторията на Черноморското крайбрежие, включваща вътрешните морски води, определена със Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на Република България.
Чл.4. (1) Крайбрежната плажна ивица е изключителна държавна собственост и представлява естествено или изкуствено обособени територии от Черноморското крайбрежие, покрити с пясък, чакъл или седиментни образувания с предназначение за курортни цели, рекреационни дейности, спорт и развлечения, наричани по-нататък “морски плажове”;
(2) Публична държавна собственост, която не може да бъде трансформирана в частна, са:
1. скалистите брегове, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности свързани с отдиха и туризма;
2. брегоукрепителните и брегозащитни съоръжения;
3. прилежащите на морето крайбрежни езера, лагуни, лимани и влажни зони;
4. пясъчните дюни.
(3) Границите на морските плажове и на обектите по ал.2 се определят чрез преки геодезически измервания и се отразяват в кадастралната карта и имотния регистър по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър.
(4) За морските плажове и за обектите по ал.2 се изработват специализирани карти, регистър и информационна система по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър. Съдържанието, условията и реда за тяхното поддържане се определят с Наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Чл.5. (1) Всички лица имат право на свободен достъп и преминаване, както и на свободно ползване на морските плажове и на територията на обектите по чл.4, ал.2.
(2) Правата по ал.1 се осигуряват от собствениците и ползувателите на поземлени имоти и територии в съответствие с предвижданията на:
1. устройствените планове, включително на парцеларните планове за изграждане на пътната инфраструктура обслужваща териториите по ал.1;
2 схемите по чл.4, ал.6 и 7.
(3) Ограничение на правото на достъп по ал.1 се допуска само в случаите, свързани с националната сигурност и отбраната на страната, охраната и контрола на държавната граница, както и при опасност за човешкото здраве.
Чл.6. (1) Юридическите и физическите лица и техните сдружения имат право на информация относно предвижданията на устройствените планове и инвестиционните дейности, осъществявани на територията на Черноморското крайбрежие.
(2) Актовете и действията на централните и местните органи на изпълнителната власт, свързани с развитието и устройството на Черноморското крайбрежие са публични и не представляват класифицирана информация с изключение на тези, които са свързани с националната сигурност и отбраната на страната.
ГЛАВА ВТОРА
КРАЙБРЕЖНА ПЛАЖНА ИВИЦА. ПОЛЗВАНЕ
Чл. 7. (1) Морските плажове и обектите по чл.4, ал.2, т.1, заедно с прилежащата им акватория с широчина, определена със специализираната схема по чл.4, ал.6, но не повече от 200 м. от морския бряг, се ползват чрез концесия, предоставена при условията и по реда на Закона за концесиите.
(2) Концесията по ал.1 може да включва и обекти по чл.4, ал.2, т.2-4.
(3) В случаите, когато няма предоставена концесия, обектите по ал.1 се управляват от съответния областен управител.Областният управител може да отдаде обектите под наем чрез провеждането на конкурс при условията и по реда на Закона за държавната собственост. Наемният договор се сключва за срок до влизане в сила на концесионния договор за съответния обект, но не повече от 3 години.
Чл.8. (1) Министърът на регионалното развитие и благоустройството:
1. извършва подготвителните действия и внася в Министерския съвет предложения за предоставяне на концесии за обектите по чл.7;
2. организира процедурите за определяне на концесионер;
3. сключва концесионни договори от името на държавата;
(2) За срока на концесията за обектите по чл.7 концесионерът заплаща годишно концесионно възнаграждение, което се определя в процедурата за определяне на концесионер въз основа на методика, приета с акт на Министерския съвет.
(3) При предоставяне на концесия върху обектите по чл.7 не по-малко от 30 на сто от концесионното възнаграждение се заплаща от концесионера на общината по местонахождение на обекта на концесия. Конкретният размер на концесионното възнаграждение за общината се определя с решението на Министерския съвет по чл.7, ал.1 от Закона за концесиите.
ГЛАВА ТРЕТА
ЗОНИ ЗА ТЕРИТОРИАЛНОУСТРОЙСТВЕНА ЗАЩИТА
Чл.9 С подробните устройствени планове на общините, посочени в Приложение № 1 се определят следните крайбрежни зони:
1. зона “А” с режим на особена териториално устройствена защита;
2. зона “Б” със специфични характеристики на територията и режим на повишени изисквания към опазване на териториалните и акваториални ресурси.
Чл. 10 (1) Зона “А” обхваща следните територии:
1. крайбрежната плажна ивица и територията на обектите по чл.4, ал.2
2. земеделските и горските територии, прилежащи на крайбрежната плажна ивица и на обектите по чл.4, ал.2 с широчина, както следва:
а) 100 м. в случаите, когато граничат с морски плажове;
б) 50 м. в останалите случаи.
3. морските градини и паркове в урбанизираните територии, граничещи с морските плажове и със скалистите брегове по чл.4, ал.2, т.1;
4. защитените територии по смисъла на чл. 5, т.1 и 2 от Закона за защитените територии.
(2) В зона А се забранява:
1. промяна на предназначението на земеделските земи и на гори и земи от горския фонд с цел застрояване;
2. строителството на сгради, постройки, съоръжения и масивни огради;
3. поставянето на преместваеми обекти;
4. поставянето на ограждения на обектите на крайбрежната плажна ивица, ограничаващи свободния достъп до тях;
5. търсенето, проучване и добив на подземни богатства, включително прокарване на сондажи и добив на инертни материали;
6. заустването на непречистени отпадъчни води.
(3) По изключение, при спазване на изискванията на Закона за устройство на територията и на Закона за опазване на околната среда в зона “А” се допуска:
1. поставяне на преместваеми обекти за здравно обслужване, със санитарно – хигиенно предназначение, за търговско обслужване и за поддържане на морските плажове и на обектите по чл.4, ал.2, т.1;
2. поставяне на преместваеми съоръжения със спортно-развлекателно предназначение и за водно-спасителна дейност;
3. изграждане на инфраструктура, необходима за използване на обектите по т.1 и 2;
4. изграждане на брегоукрепителни и геозащитни съоръжения;
5. реализиране на ландшафтноустройствени и паркоустройствени мероприятия;
6. изграждане на пристани за спортни и туристически нужди и за обслужване дейността по стопанския риболов с местно значение;
7. сгради, съоръжения и инфраструктура за нуждите на националната сигурност и отбраната на страната;
8. реставриране с цел експониране, поддържане и опазване на обектите на културно-историческото наследство;
9.съоръжения за добив на питейни и минерални води;
10. изследвания, свързани с опазване на околната среда.
(4) Обектите по ал.3, т.1 и 2 върху морските плажове могат да заемат общо:
1. за морски плажове с площ до 20 дка – до 2 на сто от площта;
2. за морски плажове с площ от 20 до 40 дка – до 1,5 на сто от площта;
3. за морски плажове с площ над 40 дка – до 1 на сто от площта.
Чл.11. Зона “Б” обхваща земеделските и горските територии с широчина 2 км от границата на зона “А” в съответствие с предвижданията на съответния подробен устройствен план.
(2) В зона Б се забранява:
1.изграждане на депа и други съоръжения и инсталации за третиране на битови и опасни отпадъци;
2. употреба на силно токсични средства за растителна защита;
3. нощуване и паркиране извън определените за това места;
4. развитие на нови производства, отделящи замърсяващи вещества, съгласно изброените в Приложение № І на Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване;
5. промяна на предназначението на земеделски земи и на гори и земи от горския фонд с цел разширяване на урбанизирани територии и/или за застрояване на отделни или група поземлени имоти, без това да е предвидено с влязъл в сила общ устройствен план за територията на съответната община по чл.3, т.1.
Чл. 12.(1) В Зона “Б” се допуска създаване на нови или разширяване границите на съществуващите курорти, ваканционни селища, вилни зони, голф селища и аквапаркове при спазване на следните нормативи за всеки поземлен имот:
1. плътност на застрояване (П застр.) – до 30 на сто;
2. интензивност на застрояване (К инт.) – до 1,5;
3. процент на озеленена площ спрямо общата територия на селището, курорта или куротното населено място (П озел.) – най-малко 50 на сто;
4. плажна площ за един посетител – най-малко 8 кв.м.
5. височина на застрояване - до 17, 5 м.
(2) В периода от 1 май до 30 септември не се допуска извършване на строителни и монтажни дейности в курортите, курортните зони на населените места и ваканционните селища. Изключение се допуска само за неотложни аварийни ремонтни работи.
Чл. 13. (1) ) Разрешения за строеж в курортите, курортните зони на населените места и ваканционните селища се издават при наличие на необходимата техническа инфраструктура за отвеждане и пречистване на отпадъчните води и за събиране и обезвреждане на битовите отпадъци.
(2) За издаване на разрешения за строеж на обекти в зона “Б” със стойност над 1 млн. лв. се изисква и писмено положително становище на съответния Консултативен съвет по чл.21;
Чл. 14. (1) До морските плажове и обектите по чл.4, ал2, т.1 се осигуряват транспортни връзки с републикански и/или местни пътища, както и пешеходни алеи и/или други обекти за пешеходно движение от най-близкия републикански или местен път до тях.
(2) Обектите за транспортна връзка и за пешеходното движение се определят с подробния устройствен план на съответната община.
(3) Собствениците на недвижими имоти, през които подробния устройствен план предвижда преминаване на обект за пешеходно движение учредяват право на преминаване в полза на държавата в 3-месечен срок от влизане в сила на плана.
(4) При отказ на собствениците да учредят право на преминаване в срока по ал.3 имотът, или част от него се отчуждава в полза на държавата при условията и по реда на Закона за държавната собственост. Отчужденият имот става публична държавна собственост.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
УСТРОЙСТВО НА КРАЙБРЕЖИЕТО
Чл. 15. Територията на Черноморското крайбрежие е със статут на територия с особена териториалноустройствена защита при ограниченията предвидени в този закон.
Чл.16. (1). Устройството и развитието на Черноморското крайбрежие се извършват въз основа на:
1. специализирана устройствена схема за териториите на общините по Приложение № 1;
2. общи устройствени планове за териториите на общините, посочени в Приложение № 1, както и за чести от тях;
3. подробни устройствени планове на:
а) общините, посочени в Приложение № 1;
б) урбанизираните територии;
4. специализирани подробни устройствени планове на териториите на Зона “А” и Зона “Б”.
5. специализирани планове за земеделските земи, горския фонд, защитените и нарушените територии, които се изработват и приемат по реда на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи, Закона за горите и Закона за защитените територии
(2) Плановете по ал.1, т. 2- 4 съдържат правила и нормативи за прилагането им.
Чл.17. (1) Изработването на устройствените схеми и планове по чл.16, ал.1, т. 1 и 4 се възлага от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(2) Устройствените схеми и планове по чл.16, ал.1, т.1, 2 и 4 се одобряват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(2) Екологичната оценка на устройствените схеми и планове се изработва като част на съответната схема или план и становището по нея се дава при условията и по реда на Закона за опазване на околната среда.
Чл. 18. С устройствената схема за Черноморското крайбрежие се определят :
1. общата структура на територията и устройствените изисквания към развитието на територията и акваторията;
2. териториите за извършване на стопанска дейност от национално, регионално и местно значение;
3. обектите на техническата инфраструктура с национално и регионално значение;
4. мероприятията за опазване на околната среда и за изследване на природните ресурси;
5. общия режим за използване на водните, горските, поземлените и рекреационните ресурси;
6. териториите и акваториите с ограничителни режими на устройство и застрояване.
Чл. 19. (1) С общите устройствени планове на общините от Черноморското крайбрежие, както и с правилата и нормативите за тяхното прилагане се определят:
1. пределно допустимите рекреационни капацитети на курортните населени места и селищни образувания, курортите, вилните селища и зоните за отдих;
2. необходимите мероприятия за брегозащита, саниране, възстановяване и подобряване естетическите качества на териториите, мерките за опазване и възстановяване на характера на ландшафта и на паметниците на културно-историческото наследство;
3. териториите и зоните, в които не се допуска ново строителство и разширяване строителните граници на съществуващите урбанизирани територии;
4. устройствените правила и норми за застрояване на съществуващи и бъдещи урбанизирани територии.
(2) Общите устройствени планове на общините по Приложение № 1 определят общата структура на територията, предмет на плана и:
1. границите на крайбрежната плажна ивица;
2. границите на крайбрежните зони по чл.9;
3. урбанизираните, земеделските, горските и нарушените територии и защитените зони;
4. териториите със защитни и рекреационни гори, както и териториите, които ще се устроят като крайбрежни паркове и градини;
5. територии и участъци от акваторията със статут на паметници на културно-историческото наследство;
6. териториите, свързани със сигурността и отбраната на страната;
7. специфичните изисквания, правила и норми за устройство на територията и акваторията.
Чл. 20. (1) Към специализираните подробни устройствени планове по чл.16, ал.1, т.4 се изработват специализирани схеми за:
1. прилежащата на морските плажове и на обектите по чл.4, ал.2, т.1 акватория и
2. преместваемите обекти и съоръжения върху територията на морските плажове и на обектите по чл.4, ал.2, т.1
(2) Със схемите по ал.1, т.1 се определят следните зони:
1. за санитарна охрана и къпане;
2. за развитие на водни спортове;
3.за подводна археология и подводен туризъм;
4. за разполагане на пристани, яхтени пристанища и други съоръжения, свързани с туристическата функция на крайбрежието и стопанския риболов;
5. свързани с националната сигурност и отбрана.
ГЛАВА ПЕТА
УПРАВЛЕНИЕ НА КРАЙБРЕЖИЕТО
Чл. 21. Към областните управители на области Бургас, Варна и Добрич се създават Консултативни съвети за интегрирано управление, развитие и устройство на Черноморското крайбрежие.
Чл.22. (1) Консултативните съвети се ръководят от областните управители и включват представители министерството на регионалното развитие и благоустройството, министерството на земеделието и горите, министерството на околната среда и водите, министерството на транспорта и съобщенията, министерството на здравеопазването, министерството на културата, министерството на икономиката, министерството на отбраната и министерството на вътрешните работи, по един представител на общините по Приложение 1 и двама представители на национално представени туристически и природозащитни организации.
(2) Организацията и дейността на консултативните съвети се уреждат с правилник, приет от Министерския съвет.
Чл.23. (1) Консултативните съвети имат следните функции:
1.координират дейностите на държавните и общинските органи и на юридическите и физическите лица, свързани с устройството и устойчивото развитие на Черноморското крайбрежие;
2. дават становища по проектите на устройствените схеми и планове по чл. 16 преди одобряването от компетентните органи по Закона за устройство на територията.;
3. разглеждат и дават писмени становища относно съответствието с изискванията на този закон за инвестиционни проекти със стойност над 1 млн. лв., осъществявани от физическите и юридически лица на територията на зона “Б”.
(2) Становищата по ал.1, т.2 и 3 се дават в 1-месечен срок.
Чл. 24. (1) Областните управители по чл. 21:
1. упражняват контрол относно спазване изискванията на чл.11, ал.2;
2. създават и поддържат в актуално състояние Регистър на инвестиционните инициативи и реализирани проекти по чл.23, т.3;
3. осигуряват пешеходен и транспортен достъп през държавните поземлени имоти до крайбрежната плажна ивица;
4. премахват огражденията на крайбрежната плажна ивица ограничаващи правото на свободен достъп до нея.
5. координират взаимодействието с международни институции в областта на развитието и опазването на крайбрежните ресурси;
6. осигуряват технически дейността на Консултативните съвети, чрез:
а) експертно съдействие;
б) информационното обезпечаване;
в) техническо обслужване.
Чл. 25. Кметовете на общините от Черноморското крайбрежие:
1. осигуряват пешеходен и транспортен достъп през общинските поземлени имоти до крайбрежната плажна ивица;
2. ежемесечно изготвят и предоставят на областния управител информация за инвестиционните проекти със стойност над 1 млн. лв. на територията на Черноморското крайбрежие;
3. осигуряват обществен достъп до информацията по чл.6.
Чл. 26. Министърът на регионалното развитие и благоустройството:
1. провежда държавната политика в областта на балансираното и устойчиво развитие на Черноморското крайбрежие;
2. организира информационно обезпечение и изследване на процесите, влияещи върху общата устойчивост на терените;
3. предоставя на заинтересованите ведомства, организации и лица специализирана информация, необходима за осъществяване на брегозащитни мероприятия;
4. финансира геозащитната дейност за районите със сложни и неблагоприятни физико-геоложки и техногенни процеси, както и когато процесите засягат територията на повече от една община.
5. отчита ежегодно брегозащитната дейност с доклад пред Министерския съвет в срок до 31 март на следващата година.
ГЛАВА ШЕСТА
АДМИНИСТРАТИВНО -НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 27. За нарушаване на разпоредбите на чл.10, ал. 1 и 2, чл.11, ал. 2, чл. 12, чл. 13 и § 3 от Преходните и заключителните разпоредби физическите или юридическите лица се наказват с глоба, съответно имуществена санкция от 5000 до 10000 лева, ако не подлежат на по-тежко наказание.
Чл. 28. Който пречи на свободния достъп до морски плаж или определя такси за това, се наказва с глоба от 3000 до 6000 лева, а при повторно нарушение – до 12000 лева.
Чл. 29. Актовете за установяване на административните нарушения по този закон се съставят по реда на Закона за административните нарушения и наказания от длъжностни лица на областните администрации на областите, граничещи с Черноморското крайбрежие, а наказателните постановления се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството или от оправомощено от него длъжностно лице.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§1.По смисъла на този закон:
1. “Акватория” са вътрешните морски води и териториалното море, съгласно Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.
2. “Устойчиво развитие” е развитие, отчитащо изискванията за опазване на околната среда, което е в състояние да задоволи настоящи и бъдещи потребности на обществото.
3. “Устройство на Черноморското крайбрежие” са дейности по използването, опазването и застрояването на територията и използването и опазването на акваторията в съответствие с устройствените схеми и планове, както и свързаните с тях дейности по опазването на околната среда и по използване на природните ресурси и други материални обекти.
4. “Морски плаж” е обособена част от крайбрежната плажна ивица и прилежащата й акватория, включваща естествено и изкуствено обособени терени, покрити с пясък, чакъл или други седиментни образувания, с предназначение: за курортни цели, рекреационни дейности, спорт и развлечения, определена с устройствен план.
5. “Влажни зони” са области като блата, тресавища, торфени блата или вода независимо дали са естествени или изкуствени, постоянни или временни, с вода, която е статична или течаща, прясна или солена, включително области с морска вода, чиято дълбочина при отлив не превишава шест метра.
6. “Морски бряг” е тясна ивица от земната повърхност на контакта и взаимодействеито между сушата и морето. Състои се от подводна и надводна част и се характеризира с разнообразен напречен профил, развит непосредствено до бреговата линия, навътре във водата и сушата.
7. “Плътност (процент) на застрояване “е отношението на сбора от застроените площи на основното и допълващото застрояване спрямо площта на имота, изразено в процент.
8. “Интензивност на застрояване” (К инт.) на урегулиран поземлен имот е отношението на разгънатата застроена площ (сбор от застроената площ на всички етажи на основното и допълващото застрояване на и над терена) спрямо площта на имота, изразено в абсолютно число.
9. “Процент на озеленяване на поземлен имот (П озел.)” е отношението на площта под естествена растителна покривка спрямо площта на целия имот.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. До разработването и влизането в сила на акваториално-устройствените раздели на съответните общи устройствени планове, наличието на условия за осъществяване на дейностите по чл.20, ал.1 се установява с процедура по екологична оценка по Закона за опазване на околната среда, както и по реда и при условията на Закона за водите.
§ 3.Ръководителите на търговските дружества и предприятия на територията на Черноморското крайбрежие, които при производствената си дейност отделят вредни вещества, включени в Приложения I и II на Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване, предприемат необходимите мерки за ограничаване на отделянето им в съответните норми, като разработват съответни програми, които представят за утвърждаване в Министерството на околната среда и водите, не по-късно от една година след влизането на закона в сила.
§ 4. Действащите общи устройствени планове, в обхвата на които попадат устройствените зони по този закон, се привеждат в съответствие с изискванията на чл.10, 11 и 19, ал.2 в срок до 1 година от влизането му в сила.
§ 5. Предвидените в чл.16, ал.1, т.4 специализирани подробни устройствени планове се изработват и одобряват в срок 2 години от влизане в сила на закона.
§ 6. /1/ Ограниченията чл.10, ал.2 и чл.11 по този закон не се отнасят до законните обекти, изградени до влизането му в сила.
(2) Незаконно изградените обекти на територията на морските плажове и на обектите по чл.4, ал.2, т.1 се премахват от лицата, които са ги изградили в едномесечен срок от влизане в сила на закона.
(3) След изтичане на срока по ал.2 обектите се премахват от органите на Дирекцията за национален строителен контрол при условията и по реда на Закона за устройство на територията в 6-месечен срок.
§ 7. Изпълнението на този закон се възлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
§ 8. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в Държавен вестник.