Здравейте!Познат е опериран и сега отказват да го изпишат от болницата, тъй като има около 2000 лв.неизплатени Р.З. от работодателя си и същият не му е венсъл осигуровките!Има ли законово основание да го задължат?
Нямаше ли разсрочване за вансяне на здравните осигуровки?
Всяко мнение е полезно!
Благодаря!
- Дата и час: 28 Ное 2024, 02:01 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
неизплатени здравни осигуровки
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
4 мнения
• Страница 1 от 1
Re: неизплатени здравни осигуровки
Ако познатият Ви е жив и здрав, нека просто да си тръгне оттам.Дори и да има неплатени осигуровки, при представяне на трудовата книжка в НОИ, би следвало да му издадат документ, че не е загубил правата си на осигурен.Ако не-36 лв. в НОИ и е ок.
- sunshine_75
- Потребител
- Мнения: 822
- Регистриран на: 13 Окт 2004, 09:36
Re: неизплатени здравни осигуровки
Че за заложник ли го държат в болницата?
След кампанията по регистрацията на трудовите договори от 2003 г. насам, само това основание е достатъчно да се докаже, че работника е осигуряван или подлежи да бъде осигуряван. И нищо друго - просто това било достатъчно. Това пространно го обясняваше в интервю сегашния управител на НОИ. Но и май на него му клатят стола.
След кампанията по регистрацията на трудовите договори от 2003 г. насам, само това основание е достатъчно да се докаже, че работника е осигуряван или подлежи да бъде осигуряван. И нищо друго - просто това било достатъчно. Това пространно го обясняваше в интервю сегашния управител на НОИ. Но и май на него му клатят стола.
- лунатик
Re: неизплатени здравни осигуровки
Копирано е от: http://www.noi.bg/health/index.htm в подкрепа на изказалите се.
ПРАКТИЧЕСКИ СЪВЕТИ ПО УРЕЖДАНЕ НА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНИЯ СТАТУС
Съгласно разпоредбата на ал. 1 на чл. 109 от Закона за здравното осигуряване "Осигурени лица, които не са платили повече от три дължими вноски, заплащат оказаната медицинска помощ на изпълнителите. Когато осигуреното лице заплати на Националния осигурителен институт всички дължими вноски, осигурителните му права се възстановяват от датата на заплащане на дължимите вноски, като сумите, заплатени за оказаната медицинска помощ, не се възстановяват."
Необходимо е, обаче, да се отбележи и разпоредбата на ал. 2 на същия член: "Невнасянето на осигурителни вноски не по вина на осигурените лица не ги лишава от осигурителни права. Сумата, заплатена за оказаната медицинска помощ от лицата в тези случаи, подлежи на възстановяване." Фактически тази разпоредба в момента е основанието да се уреди от органите на НОИ здравноосигурителният статус на голям брой осигурени лица - работещи по трудови и служебни правоотношения, студенти, наборни военнослужащи, други лица, осигурени за сметка на републиканския бюджет, срещу представените от тях документи.
Прекъсването на здравноосигурителните права поради месеците без здравноосигурителни вноски, посочени в справката за здравното осигуряване, се дължи на една основна причина - отсъствие в базата данни на Персоналния регистър на осигурените лица на информация за дължимите за него осигурителни вноски. Самият факт на внасяне на вноските, когато тази информация не е подадена, не е достатъчен. Дори когато вноската е внесена от отделно лице (самоосигуряващо се), отсъствието на подадена информация със съответната декларация по Инструкция № 1 за събиране на данни от осигурителите за осигурените при тях лица и от самоосигуряващите се лица не позволява отнасянето на постъпилата по сметката сума към ЕГН на това лице.
При проверка по ЕГН в справката за здравното осигуряване (ако за този ЕГН има каквато и да е информация в базата данни) излизат два вида съобщения: "Лицето е с непрекъснати здравноосигурителни права" или "Периоди без данни за здравно осигуряване". В първия случай е възможно и да бъдат показани един до три месеца без данни за внесени здравноосигурителни вноски, но това не е прекъснало здравноосигурителните права (виж ал. 1 на чл. 109 от ЗЗО). Независимо от запазване на правата е препоръчително и тези лица, в зависимост от здравноосигурителния си статус през тези месеци, да елиминират причините за появяване на тези месеци в справката (неподадена информация или невнесени вноски), защото натрупването на още някой и друг месец може изненадващо за тях да прекъсне здравноосигурителните им права.
Как трябва да процедират тези лица, за които в справката за здравното осигуряване се появява "Периоди без данни за здравно осигуряване", което означава натрупване на повече месеци без информация за внесени здравноосигурителни вноски и прекъсване на здравноосигурителните права. (В голяма част от случаите тези лица са и предупредени от личните си лекари за това прекъсване на правата.) На първо място трябва да съотнесат тези месеци със здравноосигурителния си статус през тях, т.е. следвало ли е да внасят сами здравноосигурителните вноски и да подават информация или превеждането на вноските и подаването на информация за осигуряването е било задължение на работодател, висше училище, военно поделение, служба за социално подпомагане и т.н. Неработещите или неосигурени по друг начин съпруг или съпруга и децата до 18 годишна възраст до 01.01.2003 г. също е следвало да бъдат осигурявани от член на семейството, за когото са внасяни здравноосигурителни вноски (с 5 % от размера на неговата вноска).
Всички основания за здравно осигуряване са описани в указанията на НОИ относно дейността на териториалните поделения по изясняване и доказване на здравноосигурителния статус на осигурените лица, дадени в тази рубрика, и всеки може да прочете в тях какви документи да представи в съответното ТП на НОИ по местоживеене и какви действия да предприеме, за да бъде въведена информацията за внесени здравноосигурителни вноски за него за тези периоди в базата данни.
Лицата, които са имали задължение да се осигуряват за своя сметка, могат да се ориентират за размера на задължението си от таблицата за минималния месечен размер на осигурителния доход и размера на осигурителната вноска върху него, както и за дължимите (към посочената в нея дата) лихви върху тази вноска. Точен размер на задължението може да се изчисли с програмния продукт NSSILIH, даден в рубриката "Софтуер". Точният размер на задълженията се изчислява към датата на внасяне и от служител на ТП на НОИ в приемната за здравноосигурителния статус на осигурените лица.
Трябва да се има предвид, че когато се превеждат задълженията по банковата сметка на съответното ТП на НОИ, посочена в рубриката "Финанси" на сайта (това може да се направи във всеки банков офис, а не само в офиса на обслужващата сметките на ТП банка), е необходимо тези преводи да бъдат направени като две отделни суми по два параграфа от ЕБК. Сумата от дължимите вноски (главницата) се превежда по посочения в указанията параграф за конкретния осигурителен статус, а сумата на лихвите - по параграф 280206. Освен това е необходимо да се подаде посочения в указанията за конкретния осигурителен статус образец на декларация с данни за осигуреното лице и за периода на осигуряване (такива декларации и придружителните писма към тях се продават в книжарниците, а често и в самите ТП), както и да се представят на длъжностно лице в приемната платежните документи, за да бъде отразено в допълнителната база данни изчистването на задълженията и възстановяване на непрекъснати здравноосигурителни права - за което се издава съответното удостоверение.
ПРАКТИЧЕСКИ СЪВЕТИ ПО УРЕЖДАНЕ НА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНИЯ СТАТУС
Съгласно разпоредбата на ал. 1 на чл. 109 от Закона за здравното осигуряване "Осигурени лица, които не са платили повече от три дължими вноски, заплащат оказаната медицинска помощ на изпълнителите. Когато осигуреното лице заплати на Националния осигурителен институт всички дължими вноски, осигурителните му права се възстановяват от датата на заплащане на дължимите вноски, като сумите, заплатени за оказаната медицинска помощ, не се възстановяват."
Необходимо е, обаче, да се отбележи и разпоредбата на ал. 2 на същия член: "Невнасянето на осигурителни вноски не по вина на осигурените лица не ги лишава от осигурителни права. Сумата, заплатена за оказаната медицинска помощ от лицата в тези случаи, подлежи на възстановяване." Фактически тази разпоредба в момента е основанието да се уреди от органите на НОИ здравноосигурителният статус на голям брой осигурени лица - работещи по трудови и служебни правоотношения, студенти, наборни военнослужащи, други лица, осигурени за сметка на републиканския бюджет, срещу представените от тях документи.
Прекъсването на здравноосигурителните права поради месеците без здравноосигурителни вноски, посочени в справката за здравното осигуряване, се дължи на една основна причина - отсъствие в базата данни на Персоналния регистър на осигурените лица на информация за дължимите за него осигурителни вноски. Самият факт на внасяне на вноските, когато тази информация не е подадена, не е достатъчен. Дори когато вноската е внесена от отделно лице (самоосигуряващо се), отсъствието на подадена информация със съответната декларация по Инструкция № 1 за събиране на данни от осигурителите за осигурените при тях лица и от самоосигуряващите се лица не позволява отнасянето на постъпилата по сметката сума към ЕГН на това лице.
При проверка по ЕГН в справката за здравното осигуряване (ако за този ЕГН има каквато и да е информация в базата данни) излизат два вида съобщения: "Лицето е с непрекъснати здравноосигурителни права" или "Периоди без данни за здравно осигуряване". В първия случай е възможно и да бъдат показани един до три месеца без данни за внесени здравноосигурителни вноски, но това не е прекъснало здравноосигурителните права (виж ал. 1 на чл. 109 от ЗЗО). Независимо от запазване на правата е препоръчително и тези лица, в зависимост от здравноосигурителния си статус през тези месеци, да елиминират причините за появяване на тези месеци в справката (неподадена информация или невнесени вноски), защото натрупването на още някой и друг месец може изненадващо за тях да прекъсне здравноосигурителните им права.
Как трябва да процедират тези лица, за които в справката за здравното осигуряване се появява "Периоди без данни за здравно осигуряване", което означава натрупване на повече месеци без информация за внесени здравноосигурителни вноски и прекъсване на здравноосигурителните права. (В голяма част от случаите тези лица са и предупредени от личните си лекари за това прекъсване на правата.) На първо място трябва да съотнесат тези месеци със здравноосигурителния си статус през тях, т.е. следвало ли е да внасят сами здравноосигурителните вноски и да подават информация или превеждането на вноските и подаването на информация за осигуряването е било задължение на работодател, висше училище, военно поделение, служба за социално подпомагане и т.н. Неработещите или неосигурени по друг начин съпруг или съпруга и децата до 18 годишна възраст до 01.01.2003 г. също е следвало да бъдат осигурявани от член на семейството, за когото са внасяни здравноосигурителни вноски (с 5 % от размера на неговата вноска).
Всички основания за здравно осигуряване са описани в указанията на НОИ относно дейността на териториалните поделения по изясняване и доказване на здравноосигурителния статус на осигурените лица, дадени в тази рубрика, и всеки може да прочете в тях какви документи да представи в съответното ТП на НОИ по местоживеене и какви действия да предприеме, за да бъде въведена информацията за внесени здравноосигурителни вноски за него за тези периоди в базата данни.
Лицата, които са имали задължение да се осигуряват за своя сметка, могат да се ориентират за размера на задължението си от таблицата за минималния месечен размер на осигурителния доход и размера на осигурителната вноска върху него, както и за дължимите (към посочената в нея дата) лихви върху тази вноска. Точен размер на задължението може да се изчисли с програмния продукт NSSILIH, даден в рубриката "Софтуер". Точният размер на задълженията се изчислява към датата на внасяне и от служител на ТП на НОИ в приемната за здравноосигурителния статус на осигурените лица.
Трябва да се има предвид, че когато се превеждат задълженията по банковата сметка на съответното ТП на НОИ, посочена в рубриката "Финанси" на сайта (това може да се направи във всеки банков офис, а не само в офиса на обслужващата сметките на ТП банка), е необходимо тези преводи да бъдат направени като две отделни суми по два параграфа от ЕБК. Сумата от дължимите вноски (главницата) се превежда по посочения в указанията параграф за конкретния осигурителен статус, а сумата на лихвите - по параграф 280206. Освен това е необходимо да се подаде посочения в указанията за конкретния осигурителен статус образец на декларация с данни за осигуреното лице и за периода на осигуряване (такива декларации и придружителните писма към тях се продават в книжарниците, а често и в самите ТП), както и да се представят на длъжностно лице в приемната платежните документи, за да бъде отразено в допълнителната база данни изчистването на задълженията и възстановяване на непрекъснати здравноосигурителни права - за което се издава съответното удостоверение.
- pete
4 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта