начало

Пленумът на ВСС стартира втора процедура за избор на шеф на ВАС Пленумът на ВСС стартира втора процедура за избор на шеф на ВАС

ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Дискусии и предложения по проекти за закони


ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот ykovachev » 14 Апр 2011, 12:06

В момента (14.04.) мъдрят текстовете в пленарна зала.
Очаквайте скоро в ДВ поредните законодателни върхове по материята :D
Голям кеф е да млъкнеш, след като установиш, че не можеш да убедиш неубеждаемите.
ykovachev
Активен потребител
 
Мнения: 2066
Регистриран на: 27 Сеп 2005, 12:27

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот jasta13 » 14 Апр 2011, 12:19

А, тя предисторията на мъдренето е доста забавна- следих я изкъсо 8) . По- едно време, бяха тръгнали с голямата кошница и изглеждаше, че този ЗИД, няма да стигне скоро до пленарна зала, обаче в един момент май им писна и сега очакваме поредното "келяво дете".
alea jasta est
jasta13
Младши потребител
 
Мнения: 90
Регистриран на: 28 Сеп 2006, 13:38

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот DEKAH » 14 Апр 2011, 16:27

Базата данни на търговския регистър ще продължи да се използва свободно и безплатно, но до делото на търговеца е необходим регистриран достъп. Това решиха депутатите, които приеха на второ четене промени в Закона за търговския регистър.

Регистрираният достъп може да бъде предоставен в териториалните звена на Агенцията по вписванията след представяне на молба и документ за самоличност. Лицето, поискало достъп по електронен път, трябва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от агенцията. Според действащия закон всеки има право на свободен и безплатен достъп до търговския регистър и до електронния образ на документите. Агенцията трябваше да осигурява свободен и безплатен достъп и до съдържащите се в информационната система на търговския регистър заявления, електронния образ на приложените към тях документи и постановените откази.
Едноличните търговци трябва да публикуват годишния си финансов отчет до 31 май на следващата година, дружествата с ограничена отговорност - до 30 юни следващата година, а всички останали търговци по смисъла на Търговския закон - до 31 юли. Дейността на търговските дружества и кооперациите, за които не е направено искане за пререгистрация според разпоредбите на закона, се прекратява на 1 януари 2012 г., записа парламентът.
Мъдър е не този, който много чете, а който извлича полза от четенето.
Аватар
DEKAH
Активен потребител
 
Мнения: 2284
Регистриран на: 11 Окт 2001, 15:00
Местоположение: Бургас

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот DEKAH » 14 Апр 2011, 16:32

ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР

(Обн., ДВ, бр. 34 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 80 и 105 от 2006 г., бр. 53,
59 и 104 от 2007 г., бр. 50 и 94 от 2008 г. и бр. 44 от 2009 г.)


§ 1. Член 2 се изменя така:
„Определение
Чл. 2. (1) Търговският регистър представлява електронна база данни, съдържаща обстоятелствата, които се вписват по силата на закон, и актовете, които се обявяват по силата на закон, за всички търговци и клонове на чуждестранни търговци.
(2) Обстоятелствата и актовете по ал. 1 се оповестяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде оповестена.
(3) За всеки търговец и клон на чуждестранен търговец се води дело в електронен вид. В делото се прилагат заявленията, документите, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи, които могат да съдържат и лични данни за идентифицирането на лицата, представляващи или управляващи търговеца.”
§ 2. Член 11 се изменя така:
„Публичност
Чл. 11. (1) Търговският регистър е публичен. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща търговския регистър.
(2) Агенцията осигурява регистриран достъп до делото на търговеца.
(3) Достъпът по ал. 2 може да бъде предоставен в териториалните звена на агенцията след представяне на молба и документ за самоличност. Лицето, поискало достъп по електронен път, следва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от агенцията, а в случаите на служебен достъп - по реда на наредбата по чл. 12, ал. 4.”
§ 3. В чл. 13, ал. 6 се създава изречение трето:
„Заявителят представя и преписи от актовете, подлежащи на обявяване в търговския регистър, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени.”
§ 4. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Заявленията за вписване и за заличаване на обстоятелства и заявленията за обявяване на актове се подават от акционерните дружества и командитните дружества с акции само по електронен път.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
§ 5. В чл. 19 ал. 2 и 3 се изменят така:
„(2) Длъжностното лице по регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни дни от приемането им, освен ако със закон е предвидено друго.
(3) Заявленията за обявяване на годишните финансови отчети се разглеждат по реда на постъпването им отделно от другите заявления и длъжностното лице по регистрацията се произнася незабавно след изтичане на три работни дни от приемането им, освен ако със закон е предвидено друго.”
§ 6. В чл. 22 се създава ал. 4:
„(4) Когато към заявлението на търговеца за вписване, за заличаване на обстоятелства или за обявяване на акт не са приложени всички документи, които се изискват по закон или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се оповестяват по електронната партида на търговеца. Длъжностното лице по регистрацията постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на сроковете по чл. 19, ал. 2 и 3.”
§ 7. В § 1 от Допълнителната разпоредба се създава т. 4:
„4. „Заинтересувано лице” е страната по заварените съдебни и изпълнителни дела, съдилищата и другите държавни органи, държавните съдебни изпълнители, лицата, на които са възложени публични функции, организациите, предоставящи обществени услуги, Националната агенция за приходите, банките и всички други кредитори на дружеството, както и кредиторите на съдружници или на член-кооператори независимо от характера на вземанията им.”
§ 8. В Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 4:
а) в ал. 1, изречение първо думите „в тригодишен срок от влизането му в сила” се заменят с „в срок до 30 юни 2011 г.”;
б) алинея 2 се изменя така:
„(2) Пререгистрацията по ал. 1 се извършва чрез вписване в търговския регистър на търговеца или на клона на чуждестранния търговец и на съответните обстоятелства за него въз основа на заявление от търговеца, съответно от управителя на клона, отправено до съда по регистрацията. Съдът по регистрацията изпраща до агенцията удостоверение за актуално състояние с посочване на кода му по БУЛСТАТ, както и заверен учредителен акт, дружествен договор или устав, актуален към 31 декември 2007 г. Започналото регистърно производство се довършва по реда на § 6, след което се издава удостоверение за актуално състояние, необходимо за пререгистрация. При осигурена технологична възможност пререгистрацията се извършва въз основа на заявлението на търговеца до съда по регистрацията. Съдът изпраща на агенцията в електронна форма документите, посочени в изречение второ, заедно с удостоверението за актуално състояние, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.”;
в) алинея 9 се изменя така:
„(9) Едновременно с пререгистрацията на търговеца се извършва и пререгистрация на всичките му клонове. В тези случаи агенцията изисква от съответния окръжен съд по седалището на всеки клон на търговеца служебно да издаде удостоверение за актуалното му състояние.”;
г) алинея 13 се изменя така:
„(13) До извършване на пререгистрацията по ал. 2 и 3 и при поискване в срока по ал. 1 съдът по регистрацията издава удостоверение за актуално състояние.”

2. Параграф 5 се изменя така:
„§ 5. (1) Всички еднолични търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се считат за заличени от 1 юли 2011 г., а клоновете на чуждестранните търговци се считат за закрити. Окръжният съд по регистрацията архивира фирмените им дела.
(2) Дейността на търговските дружества и кооперациите, за които не е направено искане за пререгистрация в срока по § 4, ал. 1, се прекратява на 1 юли 2011 г. Търговските дружества и кооперациите, които не са се пререгистрирали в срока по § 4, ал. 1, нямат право да осъществяват търговска дейност, да предявяват искове и да подават молби за образуване на изпълнителни производства, да извършват разпоредителни сделки с имуществото си, освен да заплащат дължими суми на работници и служители, както и да извършват преводи на суми за погасяване на публични задължения. Извършените след 30 юни 2011 г. разпоредителни действия и сделки с имущество на търговските дружества и кооперациите с прекратена дейност са нищожни.
(3) Законните представители на търговски дружества и кооперации с прекратена дейност от 1 юли 2011 г. могат само да приемат волеизявления, отправени към тези търговци.
(4) Окръжният съд по последната регистрация на търговските дружества и кооперациите в срок до 1 октомври 2011 г. изготвя и изпраща в агенцията Списък на едноличните търговци и клоновете на чуждестранни търговци, за които не е поискана пререгистрация в срока на § 4, ал. 1 (Списък № 1) и Списък на търговските дружества и кооперации, за които не е поискана пререгистрация в същия срок (Списък № 2), в които се посочват номер на фирменото дело, наименование, седалище и адрес на управление, име на законния представител и код по БУЛСТАТ, предоставен на съда от агенцията.
(5) В срок до 1 октомври 2011 г. агенцията изготвя Списък на лицата, подали заявления в срока по § 4, ал. 1, но получили отказ за пререгистрация (Списък № 3). Ако отказът бъде отменен, агенцията служебно пререгистрира търговеца, което се отразява незабавно в списъка.
(6) С обявяване на списъците по ал. 4 и 5 на електронната страница на агенцията държавните учреждения, съдилищата, банките, кредиторите и Националната агенция за приходите се считат за уведомени и не се изисква уведомление по чл. 77, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.”


3. Създават се § 5а - 5д:
„§ 5а. (1) В срок до 30 юни 2014 г. всяко заинтересувано лице може да подаде до съда по регистрацията заявление, с което да поиска пререгистрация и обявяване в ликвидация на търговско дружество и кооперация по § 5, ал. 2.
(2) Пререгистрация и обявяване в ликвидация на търговско дружество и кооперация с прекратена дейност може да поиска и всеки съдружник, акционер, член-кооператор и член на управителен орган.
(3) В заявлението по ал. 1 се посочват и качеството на заявителя, правният му интерес да иска пререгистрация, обявяване в ликвидация, както и съгласието му за покриване на разноските по ликвидацията на търговеца, ако дружеството не разполага с налични средства.
§ 5б. (1) Съдът по регистрацията изпраща на агенцията удостоверение за актуално състояние в електронна форма, подписано с електронен подпис при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис, както и електронно копие от актуалния към
31 декември 2007 г. учредителен акт, дружествен договор или устав.
(2) Агенцията пререгистрира търговеца, вписва ликвидацията, назначава и вписва ликвидатор.
(3) За ликвидатори на търговските дружества и кооперациите, за които е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация, се назначават лицата, вписани като техни представляващи в съответните регистри на съда по регистрацията. Ликвидаторите се считат уведомени за назначението с вписването им в търговския регистър. В тези случаи не се прилагат изискванията на чл. 266, ал. 3 от Търговския закон за представяне на нотариално заверени декларация-съгласие и образец от подписа им.
(4) Когато няма вписан представляващ, за ликвидатор се назначава лицето, посочено от заинтересуваното лице, или самото заинтересувано лице, когато то е поискало това със заявлението. Към заявлението се прилага декларация-съгласие и образец от подписа на лицето, посочено за ликвидатор. Когато заявления са подали повече от едно заинтересувано лице, за ликвидатор се назначава лицето, посочено от първия заявител.
(5) Разноските за производството по ликвидация са за сметка на търговеца. Когато търговецът не разполага със средствата, необходими за извършване на ликвидацията, в т. ч. за възнаграждение на ликвидатора, заинтересуваното лице осигурява собствени средства за извършване на ликвидацията, в т. ч. за заплащане възнаграждението на ликвидатора.
(6) Когато разходите за откриване на производството по ликвидация и за осъществяването й са осигурени от заинтересуваното лице, поискало пререгистрацията и ликвидацията на търговеца, тези разходи му се възстановяват изцяло незабавно след осребряване на имуществото, като след това се пристъпва към удовлетворяване на останалите кредитори.
(7) Ликвидаторът е длъжен:
1. в едномесечен срок от вписването му да покани кредиторите на дружеството да предявят вземанията си, да изготви и представи в агенцията за обявяване по партидата на дружеството начален ликвидационен баланс към момента на прекратяване на дружеството, както и пояснителен доклад към баланса със становище относно необходимостта от подаване на молба до съда по несъстоятелността за обявяване на търговеца в несъстоятелност;
2. да предоставя своевременно поисканата от кредиторите информация.
(8) Ликвидацията следва да приключи в срок една година считано от датата на вписване на ликвидатора.
(9) При установена от ликвидатора или кредиторите необходимост срокът за ликвидацията може да бъде удължен въз основа на обосновано предложение от ликвидатора или по искане на заинтересувано лице при заявена готовност от него за осигуряване на разходите по ликвидацията,
в т. ч. за възнаграждение на ликвидатора.
(10) Заинтересуваното лице, подало заявление за пререгистрация на търговеца, може да поиска от съда по чл. 266, ал. 4 от Търговския закон да се замени назначеният ликвидатор, ако той не изпълнява задълженията си или с действията си застрашава интересите на търговеца или кредиторите. При замяна на ликвидатора срокът за приключване на ликвидацията се определя от съда.
(11) Когато са уредени всички задължения и остатъкът от имуществото е разпределен или когато се установи, че дружеството няма имущество, средства, вземания и задължения, ликвидаторът уведомява агенцията и тя служебно вписва заличаването на търговеца.
(12) Когато се установи, че търговецът няма имущество, средства и вземания, но има задължения, ликвидаторът е длъжен да поиска от съда откриване на производство по несъстоятелност.
(13) Назначеният ликвидатор носи пълна имуществена отговорност за всички извършени от него сделки и действия, увреждащи кредиторите на търговеца.
(14) Представляващите и ликвидаторите за времето от датата на прекратяване на дейността на търговеца до заличаването му отговарят солидарно и неограничено за задълженията на търговеца, свързани с производството по ликвидация.
§ 5в. (1) В случаите на висящо към 1 юли 2011 г. съдебно или изпълнително производство, по което страна е търговец по § 5, ал. 2, съдът/съдебният изпълнител спира производството и дава указания на ищеца/взискателя да поиска своята и/или тази на ответника/длъжника пререгистрация и ликвидация, като определя и срок, не по-дълъг от срока по
§ 5г, ал. 4. При неизпълнение на дадените указания в определения срок съдът/съдебният изпълнител прекратява производството по делото.
(2) Редът по ал. 1 се прилага и за заварените въззивни и касационни производства, като постановените актове се обезсилват.
§ 5г. (1) Съдът по регистрацията осигурява право на всеки да преглежда търговските регистри относно непререгистрираните търговци и документите, въз основа на които са извършени вписванията, да получава преписи от тях, както и удостоверение, отразяващо състоянието на търговеца към 1 юли 2011 г.
(2) Фирмените дела на прекратените и служебно заличените еднолични търговци, закритите клонове на чуждестранните търговци и фирмените дела на прекратените и служебно пререгистрираните търговски дружества и кооперации се архивират и съхраняват в съответния съд по регистрацията. При необходимост съдът издава заверени фотокопия от намиращите се във фирмените дела документи и удостоверения за пререгистрация и обявяване в ликвидация. Съдът по регистрацията предоставя достъп до архивираните фирмени дела и фирмените регистри на съдилищата и издава преписи от документите, съдържащи се в тях.
(3) Агенцията служебно отстранява допуснати технически грешки в обявените списъци по § 5, ал. 4 и 5 въз основа на получените от съда по регистрацията електронни документи.
(4) След изтичане на 5 години от прекратяване на дейността по § 5, ал. 2 агенцията служебно заличава търговските дружества и кооперациите:

1. за които не е поискана пререгистрация и обявяване в ликвидация;
2. за които ликвидацията не е приключила поради бездействие на ликвидатора и/или на заинтересуваното лице;
3. за които не е открито производство за обявяване в несъстоятелност.
(5) Агенцията обявява списък на заличените търговски дружества и кооперации на електронната си страница.
§ 5д. За неуредените в § 5а - 5г случаи относно извършване на ликвидацията на служебно пререгистрираните търговци се прилагат разпоредбите на глава седемнадесета „Ликвидация” от Търговския закон.”

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 9. Започнатите, но неприключени към датата на влизане в сила на този закон производства по пререгистрация се довършват по досегашния ред.
§ 10. В чл. 268 от Търговския закон (обн., ДВ, бр. 48 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 25, 61 и 103 от 1993 г., бр. 63 от 1994 г., бр. 63 от 1995 г., бр. 42, 59, 83, 86 и 104 от 1996 г., бр. 58, 100 и 124 от 1997 г., бр. 21, 39, 52 и 70 от 1998 г., бр. 33, 42, 64, 81, 90, 103 и 114 от 1999 г., бр. 84 от 2000 г., бр. 28, 61 и 96 от 2002 г.,
бр. 19, 31, 58 от 2003 г., бр. 31, 39, 42, 43, 66, 103 и 105 от 2005 г., бр. 38, 59, 80 и 105 от 2006 г., бр. 59 и 104 от 2007 г., бр. 50, 67, 70, 100 и 108 от 2008 г., бр. 12, 23, 32, 47 и 82 от 2009 г. и бр. 41 от 2010 г.) се създава ал. 4:
„(4) Ликвидаторът е длъжен да осъществява правомощията си с грижата на добър търговец.”
§ 11. В чл. 40 от Закона за счетоводството (обн., ДВ, бр. 98 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 91 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 102 и 105 от 2005 г., бр. 33, 63, 105 и 108 от 2006 г., бр. 57 от 2007 г., бр. 50, 69 и 106 от 2008 г. и бр. 95 от
2009 г.) се създава ал. 9:
„(9) Сроковете за подаване на годишните финансови отчети за търговците по ал. 1, т. 1 са, както следва:
1. за едноличните търговци, задължени да изготвят годишни финансови отчети по закон – от 1 януари до 30 април;
2. за едноличните дружества с ограничена отговорност, дружествата с ограничена отговорност и събирателните дружества – от 1 април до 31 май;
3. за държавните предприятия, за едноличните акционерни дружества, акционерните дружества, командитните дружества и командитните дружества с акции – от 1 май до 30 юни.”



Законът е приет от 41-ото Народно събрание на ……………………. 2010 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
Мъдър е не този, който много чете, а който извлича полза от четенето.
Аватар
DEKAH
Активен потребител
 
Мнения: 2284
Регистриран на: 11 Окт 2001, 15:00
Местоположение: Бургас

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот jasta13 » 14 Апр 2011, 17:27

alea jasta est
jasta13
Младши потребител
 
Мнения: 90
Регистриран на: 28 Сеп 2006, 13:38

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот elsi_g » 14 Апр 2011, 18:11

Е, поне има едно хубаво нещо - възможността за отстраняване на нередовности.
elsi_g
Младши потребител
 
Мнения: 74
Регистриран на: 24 Авг 2009, 14:21

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот Гост. » 14 Апр 2011, 20:11

Регистрираният достъп може да бъде предоставен в териториалните звена на Агенцията по вписванията след представяне на молба и документ за самоличност.


:roll: Държава на бумажките сме ние. И като се отпочне сега едно пускане на молби, едни кашони напред-назад... кой ти зяпал делото, кой какви данни е получил... ( това напомня като листите върху които се отмята кой, кога и за колко време е зяпал делото. Добре, че напоследък нищо не е зачезвало, инак ми е интересно от трима, примерно, чели го как ще се определи кой точно е пипнал листчето :) ).

По-неработещо нещо от това не можаха да сътворят, освен, че сега ще се писне за още щатни бройки- някой трябва да регистрира и този достъп, да сканира(? или не) молбите, ведно с приложените доказателства.
А, че нивга няма да се ползват.... к`во ти пука, нали параноиците ще спят спокойно. :lol: Все пак достъпът до чаршафите им няма да е съвсем необезпокоен.
Свещено невежество.
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот ivan_lawyer » 14 Апр 2011, 20:47

Според моята хахава теория, това е естествена реакция на определена прослойка. Доста хора станаха богати и ги страх да не им хванат парите.
ivan_lawyer
Старши потребител
 
Мнения: 5362
Регистриран на: 25 Мар 2008, 17:46

Re: ЗИД на ЗТР се мъдри на второ четене

Мнениеот frontmen » 15 Апр 2011, 10:08

http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2011/04/ ... _registur/

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3750391

има някои разминавания в написаното в двете статии
frontmen
Потребител
 
Мнения: 117
Регистриран на: 28 Мар 2007, 20:58


Назад към Обсъждане на законопроекти


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 24 госта


cron